Nowe przepisy dla dronów 2025 – co każdy operator musi wiedzieć [AKTUALIZACJA]
Latanie dronem to dziś coś więcej niż tylko hobby – to odpowiedzialność regulowana przepisami prawa. Choć świadomość wśród pilotów rośnie, nadal wielu właścicieli dronów nie wie, że już od pierwszego lotu ciąży na nich szereg obowiązków. A od 13 listopada 2025 roku wejdą w życie kolejne – w tym obowiązkowe ubezpieczenie OC.
W tym artykule znajdziesz kompletny przegląd aktualnych wymogów, dowiesz się, co się zmieni, i co zrobić, by legalnie i bezpiecznie korzystać z drona w przestrzeni powietrznej Polski i UE.
1. Europejskie przepisy – wspólny system dla całej UE
Od 31 grudnia 2020 roku obowiązują ujednolicone przepisy dronowe na terenie Unii Europejskiej, Norwegii, Lichtensteinu i Szwajcarii. Wprowadzone zostały na podstawie dwóch rozporządzeń Komisji Europejskiej:
(UE) 2019/945 – dotyczy producentów i certyfikacji dronów,
(UE) 2019/947 – reguluje zasady użytkowania i rejestracji operatorów.
Celem tych regulacji jest zapewnienie bezpieczeństwa, ochrony prywatności i środowiska, a także swobodnego przemieszczania się operatorów dronów pomiędzy krajami UE.
2. Kto musi się zarejestrować jako operator drona?
Obowiązek rejestracji w systemie drony.gov.pl dotyczy każdego operatora, który:
posiada drona o masie powyżej 250 g,
używa drona z kamerą lub innym czujnikiem zbierającym dane,
planuje wykonywać operacje w kategorii szczególnej.
Rejestracja jest bezpłatna, a operator musi mieć ukończone 14 lat.
3. Kategorie operacji dronami – czyli jak latasz, tak odpowiadasz
Kategoria OTWARTA (niskie ryzyko)
masa drona: do 25 kg,
latanie w zasięgu wzroku (VLOS),
maksymalna wysokość: 120 m,
brak potrzeby uzyskiwania zezwolenia, ale wymagane szkolenie i test online.
Kompetencje:
A1 / A3 – szkolenie i test online (na platformie drony.gov.pl),
A2 – dodatkowy egzamin teoretyczny i szkolenie praktyczne (samodzielnie).
Kategoria SZCZEGÓLNA (średnie ryzyko)
Operacje wykraczające poza kategorię otwartą (np. poza zasięg wzroku, blisko ludzi),
Wymagane: rejestracja, analiza ryzyka i zezwolenie ULC lub scenariusz standardowy (STS/NSTS).
Kompetencje:
szkolenie i egzamin u podmiotu certyfikowanego (lista dostępna na stronie ULC).
Kategoria CERTYFIKOWANA (wysokie ryzyko)
loty nad zgromadzeniami ludzi,
transport osób lub materiałów niebezpiecznych,
obowiązkowa certyfikacja sprzętu i operatora, możliwe licencje pilota.
4. Szkolenia i testy – co musisz zaliczyć?
Każdy pilot drona o masie od 250 g wzwyż musi przejść:
bezpłatne szkolenie online (dostępne na drony.gov.pl),
test online (40 pytań, min. 75% poprawnych odpowiedzi),
kwalifikacje ważne przez 5 lat.
W przypadku wyższych kategorii (A2, szczególna, certyfikowana) wymagane są dodatkowe egzaminy i praktyki u autoryzowanych podmiotów.
5. Gdzie możesz latać – strefy geograficzne i zgłaszanie lotów
Nie każdy kawałek nieba jest dostępny. Przed każdym lotem musisz sprawdzić, czy możesz w danym miejscu legalnie wystartować. Służy do tego aplikacja DroneRadar.
Dodatkowo każdy lot musi zostać zgłoszony do PAŻP za pośrednictwem systemu teleinformatycznego (np. aplikacja DroneRadar lub Planowanie Misji PAŻP).
6. Nowość od 13 listopada 2025 – obowiązkowe ubezpieczenie OC
To najważniejsza zmiana, która wejdzie w życie w 2025 roku.
Nowelizacja Prawa Lotniczego nakłada na operatorów obowiązek posiadania polisy OC, jeśli:
dron waży od 250 g do 20 kg,
jest wykorzystywany do celów rekreacyjnych lub komercyjnych.
Szczegóły dotyczące minimalnych sum gwarancyjnych zostaną określone w rozporządzeniu Ministra Finansów.
Chcesz latać legalnie i bezpiecznie?
Prawo dotyczące BSP zmienia się dynamicznie, ale jedno jest pewne – nieznajomość przepisów nie zwalnia z odpowiedzialności.
Nie ryzykuj mandatu, utraty sprzętu lub – co gorsza – wypadku. Dobrze przygotowany pilot to bezpieczny pilot.
📲 Przekaż ten artykuł znajomym operatorom dronów. Albo przynajmniej przypomnij im, że „to nie jest już zabawka”.
- Szukasz specjalistów?